Przeskocz do treści

Dlaczego Red Bull jest tak szybki w kwalifikacjach? Zasada działania modyfikacji silnika (prawdopodobna)

12 Lipiec 2010

Jeśli mnie pamięc nie myli to Red Bull zdobył w ostatnich 10 kwalifikacjach 9 pole position, początkowo były spekulacje że używają modyfikowanego podwozia. Team McLaren złożonył oficjalny – oczywiście badali czy to jest legalne, zapewne po 2-3 tygodniach gdyby okazało się jest takie rozwiązanie legalne przystąpiliby do montowanie go w swoich autach. Jednak żadnego odzewu od FIA nie było, więc zagadka pozostaje dalej nierozwiązana nadwyraz szybkich Redbuli…

Jedna z hipotez mówi o modyfikacji silników przez ten team, poniżesz zaprezentowana zasada działania.

(źródło: http://scarbsf1.wordpress.com/2010/07/10/red-bull-map-q-the-secret-to-the-teams-q3-pace/)

W normalnych warunkach praca tłoka wygląda jak powyżej zaprezentowano, jednakże modyfikacja (poniżej opisana) daje przewagę w postaci stałego przepływu gazów wylotowych, gazy wylatują wprost na dyfuzor zassysając powietrze i powodując zwiększoną siłę docisku (zasada działania). Prawdą jest że każdy z teamów może zbudować dmuchający dyfuzor ale jedynie Red Bullowi udało się zmodyfikować silnik tak żeby przepływ gazów był w miarę stały.

Podczas normalnej pracy silnika, spaliny wydalane są poprzez otwarte zawory powietrza.

Po zamknięciu przepustnicy, przepływ powietrza przez wydech jest zmniejszony, powodując mniejsze dmuchanie na dyfuzor gazami wylotowymi a tym samym zmniejszając docisk.

Tymczasem inżynierowie Red Bulla znaleźli sposób na spalanie mieszanki nawet podczas zamknięcia przepustnicy, co w podtrzymuje wydech gazów.

Niestety nie wszystko jest takie kolorowe, dodatkowe spalanie mieszanki powoduje zwiększenie temperatury w silniku i rewolucyjny sposób może być wykonywany bardzo rzadko gdyż może powodować uszkodzenie silnika. Jednak wystarczy to na jedno bądź dwa okrążenia w kwalifikacjach.

About these ads

From → Technicznie o F1

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: